Åter hemma

Nu så har vi kommit hem från Köpenhamn igen. Vad annorlunda det är är att vara där än i Stockhom, Stockhom känns mycket stressigare. Någon som håller med? Nu är ju jag ingen van Stockhoms eller Köpenhamns besökare, men Köpenhamn känns mycket lugnare på något sätt.

Vi kan börja med söndagen. Våra veckarklockor (Felicia & Ludvig) försov sig eller dom tog sovmorgon, dom vaknade när vi hade tänka att åka vid 9. :O)
Vi hade ju packat det mesta på lördagen så det var frukost och packa det sista som gällde, vi kom iväg vid strax efter 10. Ludvig höll sig vaken till strax innan Helsingborg, sen var han tvungen att sova meddelade han :O). Vi hade super tur, det skulle precis gå en färga när vi kom till terminalen. Vi gick upp på däck när båten gick från land, jag gick ner till shoppen. Köpte en parfym Puma, tuggummi, 2 påsar Zoo, en på Matador mix, 3 vatten sen var vi i land i Danmark.
Fredrik hade bestämt träff med en klockkollega från Borås, han hade varit på bröllop dagen innan. Innan vi hittade någon parkering, till slut ställde vi oss bara på en gata med en massa andra bilar. Nu skulle vi bara hitta D och hans lilla dam, turligt nog sprang vi ihop nere vid kajen. Vi åt lunch hamburgare till dom vuxna, fisk och kyckling till barnen, det var mumma. Efter vi hade sagt hej då så gick vi till en vin och sprit affär, där blev det lite vin, öl och sprit innan vi gick till bilen.

Nu fortsatte vår färd mot Köpenhamn, det är mycket lugnare i trafiken i Danmark, inte så många fartdårar. Felicia knoppade in strax efter Helsningör. Inga problem att hitta i Köpenhamn med lilla Bettan i framrutan! Vi checkade in, sen gick vi ut på stan. Vi hamnde direkt på Tivolit!

När vi kom in var det deras vaktparad, Ludvig blev eld och lågor över detta. Fredrik köpte några turbiljetter. Vi åkte Karavanen några gånger, den var kul tyckte barnen. Sen blev mamman och pappan hungriga, Felicia skulle inget ha bara en sunkist. Jag och Fredrik tog varsin macka, Fredrik tog en öl till. Sen blev det Dyrekarrusellen, lika kul den. Tempeltårnet och Den lille Flyver hans också med innan turbilljetterna var slut. Då forsatte vi ner mot Ströget. Pappa Fredrik ville bjuda sina barn på en mjukglass, nu snackar vi stooora glassar för små barn. Dom var inte direkt rena när vi gick från Ströget. Ludvig hade klagat på ont i magen tidigare på kvällen, det onda hade nu hittat ut, så Fredrik gick med stora steg mot hotellet. Jag och Felicia strosade hem till dom två andra.
Ludvig var i duschen när vi kom hem, då fick Felicia också hoppa in. Sen tog det låååång tid innan dom båda somnade, Fredrik fick släcka lampan innan Ludvig kunde somna.

Felicia väckte mig mitt i natten och letade efter sin kanin Kalle, upp och leta, hittade honom på golvet. Vaknade vi 7 av att det slamrade med porslin, vårt rum låg in mot matsalen (glömde ta kort), sen kunde inte jag somna om. Vid 7.40 gick jag upp och tvättade och klädde på mig. När jag var klar vaknadeLudvig, så jag klädde honom och så gick vi ner till frukosten. För att vara ett fyr stjärnigt hotell var fukosten inte så imponerande precis. Efter 10 min kom dotter och make traskandes. Vid tio bar det ut på stan. Jag köpte en collagekofta och en blus på Esprit och ett par knälånga jeans i en butik. Nu var klockan nästan 11, mot Tivolit!!!

När vi kom dit var det det kö för att komma in, kassorna skulle precis till att öppna. Vi köpte åkband eller turpas till hela familjen, nä inte till Ludvig för han fick åka med medföljade vuxen. Alltså så här i skarven 2-3 år så tar med det som passar för tillfället. ;O)  Attraktionerna öppnade inte förens 11.30 och 12. Tror det åkte in princip allt dom som fick åkas av dom båda. Ludvig fick inte åka Ruschebanen pga av längden, åhh vad ledsen han var! När fredrik och Felicia åkte den så åkte vi Ballonggyngen. Sen åkte Fredrik och Ludvig Galejen, men den fick inte Felicia åka för Fredrik hade haft fullt schå att hålla fast Ludvig i den, själv mådde jag pest. Vi åte hamburgare till lunch, efter lunchen åkte hela familjen Odinexpressen, gissa en som blev åksjuk?? Jo, mamma Anna! Det borde jag ju ha fattat att jag inte kunde åka den direkt efter maten!! Till råga på allt så var det fem varv!!! Fredrik och barnen forsatte att åka, själv försökte jag må bra igen. Till slut fastnade vi på Trafikken, vet inte hur många gånger dom åkte, men det vr i över 20 min i alla fall. Då åkte, gick ut och ställde sig i kön igen och så höll det på. Tyvärr blev Ludvig avslängd pga av olydnad! Han och Felcicia åkte i en bil med dörrar, han öppnade dörren på sin sida, han som skötte stängde av och bad Ludvig stänga sin dörr, vilket han gjorde. Det var första tillsägningen. Andra var: Felicia och Ludvig åkte i en bil där man kunde åka fyra i, mina satt bär bak. Ludvig höll på att puffa (slå enliga han som skötte) en pojk i ryggen, så får man ju inte göra. Tredej gången åkte Ludvig motorcykel, denna gången höll han inte i styret utan höll i "pakethållaren". Då rann sinnet för skötaren ,han stände av och Ludvig blev utlyft! Gissa om han tjöt när jag sa till honom att så får man inte göra. Nu bytte dom skötare mitt i turen, ser en flick som sitter precis som Ludvig gjorde, men den nye killen skiter väl i det.  Under tiden sitter Fredrik och sover på en parkbänk, han var trött :O)).

Nu skulle vi bara äta innan vi gick till hotellet. Vi åt på A Hetrford Beefstouw, mums vilket gott kött. Dessa resturanger finns runt om i Europa tror jag. Jag åt rumpstek, Fredrik oxfile, Felicia tog korv och Ludvig tog Kycklingflié. När vi hade ätit färdig gick jag och barnen i förväg, Ludvig hade börjat springa omkring. Nu var det två trötta barn som jag klädde på pyjamas på. Ludvig var inte med på noterna vad det gällde sova, det tog inte så lång tid innan han sov dock, totalt utpumpad. Fredrik gick ut för att göra lite inköp av vin och öl när barnen hade somnat.

Blev väckt även denna natten för att leta efter en liten Kalle, hittade honom igen!

Vaknade vid 7.30 av att det blev jätte ljust i rummet. Det var Felicia som gläntade på gardinerna. Gick upp och duschade. Tog med mig båda barnen ner till frukosten. Mot stan vid 9.30 tiden. Idag var det Fredrik som shoppade loss. :O)) Han köpte en stjorta, ett par skor och 6 par korta strumpor. Vi var inne i mång affärer och tittade. Lunchen var en korv med bröd på Ströget. Köpte lite frukt och läsk innan vi styrde kosan mot Helsingör. Båda barnen höll sig vakna hela vägen till båten. Ludvig passade på att göra det stora strax innan vi kom fram till färgan. Vi hade tur även denna gången! Vi var näst sista bilen som fick plats på färgan. Medan  Fredrik och Ludvig roade sig så gick jag och Felicia till shoppen, dom hade ingen cider. Felicia var den första som knoppade in när vi kommit av båten, Ludvig höll ut lite längre. I Skånes Fagerhult åt vi mat. Jag kunde tyvärr inte äta så mycket, mycket grädde och mjöl i maten, men maten var ok. Man betalde 65 kr och fick äta så mycket man ville av tre olika maträtter och så var det glass till efterrätt. Nu var det raka vägen hem.

Vi hann inte komma hem förens Felicia och Ludvig landade hos Filippa och Felix! Det var ett kärt återseende.

Nu har man massor med kort att scrappa och en hel del tvätt att ta hand om.

Det bidde visst en smärre novell även detta inlägget!

Kommentarer
Postat av: Anna G

ojoj vilken trevlig resa ni verkar ha haft. Får väl se en eller annan lo sen med lite härliga kort!
*kram vännen*

Postat av: Karin B

Åh det verkar som om ni haft en väldigt trevlig resa!

2006-06-21 @ 09:25:09
URL: http://blogg.brandin.info
Postat av: tanja

Ni verkar haft det kul i Köpenhamn, det blir spännande och se vad du scrappar sen. Och du, tack för nyckeln som kom med posten igår.

Kram

Tanja

2006-06-21 @ 21:29:00
URL: http://sakerattminnas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback