Att jobba med Cookie Cutter

Cookie Cutter  För att kunna använda Cookie Cutters dies och alfabeten behöver man en Revolution.

 
Köper man enbart dies måste man köpa till Sticky Mat Set, detta för att kunna foam diesen. Köper man ett alfabete ingår Sticky Mat.
 
Första gången man använder sina bokstäver kan man välja ut dom som man behöver att foama.


För att foama behöver man alltså ett foam ark som ingår i dies och alfabeten. Man tar av skyddspappet och placera sina utvalda bokstäver på det klistriga med stans ytan nedåt mot det klistriga.



Med risk för att kallas snål Smålänning så fyller jag ut mitt foam med övriga bokstöver som får plats. Man ska tänka på att inte placera bokstäverna för tätt och absolut inte att dom överlappar varandra!
 
Placera nu foamet på den rutiga plattan med diesen nedåt.


Lägg på Plattan som heter Sticky Mat. Den rutiga mattan har en klistrig yta om man tar bort skyddsplasten.
  
Veva nu igenom plattan. Vips har du foamat dina bokstäver eller dies.
 
Avlägsna nu foamet. Nu är bokstäverna och diesen redo att användas. 

_______________________________________________________________________ 
Man kan stansa ut sina Cookie Cutter bokstäver på två sätt.
1. Genom att använda Sticky Mat. Då lägger man sina bokstäver på den rutiga plattan med skär ytan uppåt, ett papper och Sticky Mat ovanpå. 
  
Sen vevar man igenom och så har man sina bokstäver klara.
  
2.  Man kan också välja att lägga bokstäverna eller diesen direkt på plattan på Revolution. Det som händer är att bokstäverna kan hamna lite på sniskan efter som plattan och diesen är magnetiska. Så skär inte till allt för liten bit papper när ni ska stansa.



Väljer man att göra så här använder man den ?vanliga? plattan när man vevar igenom bokstäverna eller diesen. 

  
___________________________________________________________________

Jag har även lekt lite med Nesting Flowers.
Jag valde den största och nr 3 i storleks ordning för att få fram en ganska så bred blomma



Här är jag nöjd med storleken. 

Jag har fått fram två blommor i en stansning.
 
För att få fram den smala ringen så valde jag 5:an och 4:an.
Jag provade att stansa med den minsta (1:an) i Squezen, det gick men jag skulle inte rekommendera det. Jag fick jaga dien med pappret.
 image617

Så här roligt kan man ha med Nesting Flowers och övriga QK dies.

Du hittar givetvis Cookie Cutter hos Jane på ScrapAddicted!


Kommentarer
Postat av: Malin

TACK! det HÄR var en bra lektion... vi var några stycken som kliade oss LITE i huvudet när de där hjärtanen skulle foamas... nu vet jag hur jag ska göra den dagen min tur kommer :) kram på dig Anna


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback